De natte details van het harde werken - Reisverslag uit Mamfe, Ghana van Jos Schuurman - WaarBenJij.nu De natte details van het harde werken - Reisverslag uit Mamfe, Ghana van Jos Schuurman - WaarBenJij.nu

De natte details van het harde werken

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 November 2015 | Ghana, Mamfe

Geachte volgers,

Ik heb wat nieuws over mijn tijd in Ghana! In de week na dat ik geschreven heb was ik druk, op maandag hebben we de vloer klaar gekregen. Ik denk dat we om 11 klaar waren misschien eerder, de local maakt de vloer vlak! Ik had alleen samen met 2 andere volunteers de cement gemaakt en gebracht! Ik bleef kijken hoe ze het vlak maakte, alles op het oog geen waterpas of hoogte kwam erbij te pas. Zoals alles hier gaat. En 1 was bezig de rest keek toe!

Op dinsdag gingen we met alle volunteers schilderen, kliederen met rollers en kwasten wit en blauw, de kleuren van de school. We waren om 10.30 klaar!!

De volgende dag we begonnen het nieuwe Project op een andere school! Nu begonnen we met het graven van de fundering van de lerarenwoning! Lekker bikkelen en mijn luie zweet eruit persen, ik heb nog nooit zoveel gezweet de afgelopen weken maar goed de details zijn nat, ik kan me shirt uitwringen na 1 uurtje werk. Drink ook super veel in 3.5 werkuur, rond de 4 liter water, tijdens de werk uren en later op de dag wat minder.

Nadat we donderdag klaar waren met graven begonnen we met stenen maken, uit 1 zak cement maken we ongeveer 35 stenen. Na vandaag gingen er 2 volunteers weg, terug naar de us en de uk. Na het werk ging ik naar de farm van de school, jammer genoeg zijn er geen vrijwilligers die mee helpen met de farm zodat de kinderen leren hoe je farm kunt runnen! Het is niet groot, wat varkens en konijnen en kippies.

Vrijdag verliet de laatste bouw volunteer de bouw, ben nu een paar weken alleen. Tot 7 dec. in de weekend ging ik met de Italian boy naar Kumasi. hij wou wat dat zien en aangezien ik wat beter Engels kan dan hij, zei ik, ik ga ook wel mee. 5 uur reizen. Vrijdag vertrokken na 1 uur, alleen ik ben geen goede gids, maar we zijn er levend uitgekomen. Zaterdag op de markt was ik de weg kwijt! Beetje teveel betaald voor de taxi terug, maar goed heb ik ook weer mee mogen maken!!

Afgelopen week was het stenen maken en cement voor de fundering, het enigste verschil is dat we geen zand gebruiken maar kleine grind en een beetje zand! Het is maar 20 cm dik denk ik!

Vrijdag bleef ik wat langer, voetbal gespeeld met de kinderen! De leraar was alleen voor zijn eigen klas maar goed en ik liep alleen maar, zelfs dan was het heet. De kinderen zijn de generatie die naar school gaan, de ouders weten nog net wat school is. Ze Leven alleen in de kleine wereld dat maakt het voor de leraren moeilijk. normaal begint school om 7.30 sommige komen niet of komen om 9 uur, klusjes doen voor de ouders. Wanneer wij water nodig zijn dan komen de kinderen het brengen, wel relax en dan zijn ze vrolijk, ze kunnen wat doen.

Waarschijnlijk kan ik na me werk op Friday beginnen bij de farm. De farmer helpen met de kinderen onderwijzen.

gisteren hebben we een waterval bezocht en later een berg beklommen, lekker relaxt er was niemand, beter dan kumasi of Accra, lot of people

Groetjes Jos!! Uit zonnige, hete en af en toe regenachtige Ghana mamfe!!

  • 01 December 2015 - 04:11

    Nel Satter:

    Hallo Jos,
    Wat een belevenissen, zelf stenen maken, hier is dat toch wel wat vreemd.
    Over nat gesproken! Het regent flink in The Netherlands, en het lijkt voorlopig ook nog even niet droog te worden. Dus ik zou zeggen, blijf nog maar ff daar.
    Kan je vertellen wat het woord Mamfe betekend?
    Groetjes en geniet van alles daar, Arie en Nel Satter.

  • 08 December 2015 - 22:08

    Mattie Van Der Horn:

    Hallo Jos,
    Je bent al weer een maand in Ghana, wat gaat de tijd toch snel. Wij hebben intussen sinterklaas in het land gehad, dat heb je dit jaar niet gevierd. Het was fijn dat je zondag belde met je ouders terwijl wij er waren konden we direct horen hoe het met je gaat en waar je mee bezig bent. Jij bent op het moment wel de constante factor voor de vrijwilligers. Je leert op deze manier wel veel mensen kennen. Gaat het al wat beter met je engels, lijkt me best wel lastig om je daar steeds in te moeten uitdrukken. Als ik het goed begrepen heb komt er iemand uit nederland. Als dat zo is kun je eindelijk weer eens je moedertaal spreken. Zoek je tijdens de kerstdagen Michael en Marina nog op, dat is voor jou dichterbij dan voor mij.
    Jos succes met je werkzaamheden en ik hoop snel weer wat van je te horen. Het is fijn om je op deze manier te kunnen volgen.
    Groetjes tante Mattie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Mamfe

Mijn eerste reis Alleen!! met Projects Abroad

Ik ga vanaf komende Donderdag 5 november naar Ghana. ik heb er zin in!! nog maar 2 dagen en dan ga ik al! de laatste paar weken zijn snel voorbij gegaan. na mijn aanmelding begin oktober vloog het voorbij mede ook omdat ik tot de 30ste aan het werk was. ik kijk uit naar dit nieuwe avontuur ik ben benieuwd hoe het zich uitpakt. ik hoop ook dat mijn engels en stuk vooruit gaat! de eerste 2 weken krijg er les in ongeveer 30 uur per week. ik hoop dat ik het een goede basis geeft voor de komende tijd. naast het bouwen hoop ik ook mooie plekken te ontdekken van Ghana. ik zit in iedere geval in de bergen dat vind ik ook altijd mooi. ben benieuwd hoeveel vrijwilligers vanuit andere landen, er al zitten en of er in december of januari nog nederlanders komen in de maand november in iedere geval geen 1 nederlander. kortom dat wordt voor mij een serieuse avontuur ik kijk ernaar uit mijn koffer staat bijna compleet in gepakt. verder ga ik proberen om op deze blog wat informatie neer te zetten over hoe het gaat met mij en wat mijn ervaringen zijn. ik ga proberen minimaal 1 keer per week maar ja je weet dat maar nooit bij mij omdat ik geen teksten schrijver ben ;) dit is voor nu mij eerste blog ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn informatie ;) spreek jullie wel weer vanuit Ghana!! 'woonplaats Mamfe'

groeten Jos

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2016

Jammer genoeg weer terug in de natte kikkerland

09 Januari 2016

10 dagen vakantie!

18 December 2015

Een komen en gaan van collega's, en auto perikelen

29 November 2015

De natte details van het harde werken

13 November 2015

de eerste week
Jos

Jos Schuurman, Nijkerk geen idee wat ik erneer moet knallen ;) groetjes!!

Actief sinds 03 Nov. 2015
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 4337

Voorgaande reizen:

05 November 2015 - 27 Januari 2016

Mijn eerste reis Alleen!! met Projects Abroad

Landen bezocht: