de eerste week - Reisverslag uit Nijkerk, Nederland van Jos Schuurman - WaarBenJij.nu de eerste week - Reisverslag uit Nijkerk, Nederland van Jos Schuurman - WaarBenJij.nu

de eerste week

Door: jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

13 November 2015 | Nederland, Nijkerk

Geachte volgers,

Het internet is super slecht, werkt vaker niet dan wel.
Een als het misschien wel zou werken dan gooit de overheid de stroom er weer af!
Kortom de mensen komen niet verder zo.......
Gebrek aan infrastructuur. De overheid heeft daar geen aandacht vioor.
Ik denk dat ze alleen maar aan zichzelf denken.

Maar goed, ik zal vertellenen wat ik allemaal gedaan heb.

Vrijdagochtend kwam ik pak hem beet rond 10 uur aan. Ik kreeg een rondleiding waar alles was. Slaapplaats, office van het project abroad en de plaats waar je de visum moet verlengen.
Ze geven maar voor 60 dagen een visum daarna moet je gaan verlengen. Ook lieten ze zien waar een bank is, ook wel handig, dat was een half uur reizen van mijn slaapplaats.
Daarna kwam ik weer terug en kwamen een voor een de nadere volunteers binnen stromen. We zijn in totaal met zijn zessen in een huis.
3 jongens en 3 dames, uit Engeland, Alaska, Denemarken, Italië en Japan. Later gingen we eten bij een hotel. Het was lekker, alleen het eten wat ik wilde was er niet. Toen iedereen al wat had vertelden ze dat er geen rijst was en ik wilde jollof. Toen heb ik een pizza besteld.

Zaterdag en zondag ging ik met de groep 4 uur reizen naar de kust naar Cape Coast. We hebben het slavenfort bezocht en wat zitten chillen met 3en. De rest heeft wat anders gedaan.

Maandag eerste werkdag: ik werd opgewacht door Prince, hij bracht mij naar de bouwplaats. Dit was in Mampong Kwanada. Ik heb daar geprobeerd te stuccen, maar bijna alles viel op de grond.
De werktijd is relaxt van 8.30 - 12.00 uur. Daarna chillen, ik denk momenteel veel na over mijn leven, wat ik wil gaan doen, wat ik misschien anders kan doen in mijn leven. Ik denk dat het wel goed is om te doen.

De rest stopt rond 15.00 uur, er zitten "leraren" , ze geven in ieder geval les. Ik ga Engelse les volgen, dat was van 15.00 tot 17.00 uur samen met de Italiaan. Ik dacht ook dat het met kinderen was, maar dat is niet zo..... Daarna kwam ik weer thuis, en dat was het voor today.
Oh ja het eten is trouwens super lekker.

Dinsdag was een beetje hetzelfde, stuccen en cement maken. Er werken trouwens 3 locale mensen die zeggen wat we moeten gaan doen. We stopten vandaag rond 11.30 uur. Daarna weer wat chillen om na het avondeten weer weg te gaan voor Engelse les om 6.30 p.m. maar goed dat ging niet door, omdat er een koor van de kerk aan het oefenen was.
Normaal oefenen zij om 3 uur, maar omdat er sportactiviteiten waren van alle scholen van deze regio, kon hij niet eerder. We maakte een nieuwe afspraak voor donderdag in het park waar de activiteiten waren.
Na dit alles gingen we weer wat chillen in onze slaapkamer. We slapen met zijn drieën, gezellig! Alleen het stapelbed valt bijna uit elkaar. wee sliepen om 9.15 uur P.M.

Woensdag 7.00 uur rolde ik uit bed om het stuccen af te ronden. Het schoot niet echt op, maar het is gelukt. Rond 11.30 uur gingen we weer weg. Om 15..00 uur hadden we een meeting met elkaar. We krijgen geld voor het heen en weer reizen. Het 3 cedi heen en 3 cedi terig. 1 cedi is 0,25 cent, 0,75 eurocent per keer. Dus 5 dagen per is 30 cedi. Ze vragen hoe het met je gaat en daarna deden we een quis. Daarna gingen we at home.

Donderdag zijn we begonnen met de vloer, dat was leuker omdat ik weer kon doen. Lekker heen en weer rennen met kruiwagens cemnet enzovoort. Maar na een poosje was het water op, probleem!
Ze gingen rond vragen en even later kwamen er jongens en meiden van rond 12 jaar aangesneld met bakken water op hun hoofd. Toen konden we weer verder, maar het voelt verkeerd. Na 12.00 uur was het feest voorbij en gingen we naar huis. Om 15.00 uur middags gingen de Italiaan en ik naar het park toe, om de Engelse leraar te bezoeken, en te kijken naar voetbal. Ze pakken het leuk aan, de hele weer sportactiviteiten zoals, volleybal, hardlopen, hoogspringen en natuurlijk voetbal, de sport hier. Ik dacht dat we in de avond Engelse les kregen, maar nee maandag weer.

Vandaag was het een korte dag van 8.30 - 11.00 uur. We finisht the floor in het klaslokaal. YES!!!
Aankomende maandag moeten we buiten het lokaal een stuk vloer aanleggen en dan verven. Daarna gaan we naar een andere locatie en beginnen we vanaf de fundering aan leraren woningen. Ik ben benieuwd.
Vandaag ging de Alaska boy weg.

Jammer genoeg wilde het dit stuk op internet plaatsen, nu doen mijn ouders het.

Tot de volgende keer,
Groet Jos


  • 13 November 2015 - 22:53

    Nel Satter:

    Hallo Jos,
    Leuk om je eerste verslag te lezen.
    Het is toch een andere bezigheid, bomen snoeien of stuccen. Maar, al doende leert men!
    Goed dat je Engelse les gaat volgen, dat blijft een belangrijke taal om je te kunnen redden in het buitenland. Dinsdag zijn we met jouw auto naar Bunschoten geweest om te gaan zingen. Het in en uitstappen is voor senioren niet eenvoudig. Gelukkig hebben de mede reizigers een beetje geduld.
    Veel plezier met je werk de komende tijd.
    Hartelijke groeten vanuit Nijkerk, Arie en Nel Satter.

  • 14 November 2015 - 19:13

    Mama:

    Lieve Jos,

    Wat een mooi uitgebreid verslag heb je ons gedaan!
    Heel leuk om dit te lezen, zo kunnen we ons een voorstelling maken van jou leven in Ghana.
    Ik wens je weer een goede week toe enne...excuses voor de typfoutjes van gister.
    Liefs
    mama

  • 15 November 2015 - 18:24

    Pake En Beppe:

    Lieve Jos
    Wat fijn dat je ons op de hoogte houdt hoe of het daar bij jou gaat.
    een mooi verhaal, wat jullie daar allemaal doen.
    deze week dus een huis vanaf de grond opbouwen.
    Veel succes ,en plezier samen ,de komende week .
    we denken veel aan je .
    Liefs,, Pake en Beppe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijkerk

Mijn eerste reis Alleen!! met Projects Abroad

Ik ga vanaf komende Donderdag 5 november naar Ghana. ik heb er zin in!! nog maar 2 dagen en dan ga ik al! de laatste paar weken zijn snel voorbij gegaan. na mijn aanmelding begin oktober vloog het voorbij mede ook omdat ik tot de 30ste aan het werk was. ik kijk uit naar dit nieuwe avontuur ik ben benieuwd hoe het zich uitpakt. ik hoop ook dat mijn engels en stuk vooruit gaat! de eerste 2 weken krijg er les in ongeveer 30 uur per week. ik hoop dat ik het een goede basis geeft voor de komende tijd. naast het bouwen hoop ik ook mooie plekken te ontdekken van Ghana. ik zit in iedere geval in de bergen dat vind ik ook altijd mooi. ben benieuwd hoeveel vrijwilligers vanuit andere landen, er al zitten en of er in december of januari nog nederlanders komen in de maand november in iedere geval geen 1 nederlander. kortom dat wordt voor mij een serieuse avontuur ik kijk ernaar uit mijn koffer staat bijna compleet in gepakt. verder ga ik proberen om op deze blog wat informatie neer te zetten over hoe het gaat met mij en wat mijn ervaringen zijn. ik ga proberen minimaal 1 keer per week maar ja je weet dat maar nooit bij mij omdat ik geen teksten schrijver ben ;) dit is voor nu mij eerste blog ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn informatie ;) spreek jullie wel weer vanuit Ghana!! 'woonplaats Mamfe'

groeten Jos

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2016

Jammer genoeg weer terug in de natte kikkerland

09 Januari 2016

10 dagen vakantie!

18 December 2015

Een komen en gaan van collega's, en auto perikelen

29 November 2015

De natte details van het harde werken

13 November 2015

de eerste week
Jos

Jos Schuurman, Nijkerk geen idee wat ik erneer moet knallen ;) groetjes!!

Actief sinds 03 Nov. 2015
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 4316

Voorgaande reizen:

05 November 2015 - 27 Januari 2016

Mijn eerste reis Alleen!! met Projects Abroad

Landen bezocht: